May 20, 2010

Tentang Hijab


In the name of Allah..



Hijab: ertinya tirai atau dinding dan digunakan juga dengan ertikata perselindungan wanita dlm Islam drpd pandangan lelaki ajnabi.


Hijab..bukan hanya terbatas kepada perintah wanita untuk menutup kepala dan muka mereka shj.


Hijab juga merupakan sistem.
Sistem hijab - merupakan peraturan2 yg menjelaskan tidakan2 yg boleh dan tidak boleh dilakukan oleh stp lelaki dan perempuan dlm hubungan mereka bermasyarakat.

Wallahua'lam.


An-Nuur : 31
" Hendaklah mereka itu (kaum wanita) melabuhkan tudungnya sampai ke dadanya. "

5 comments:

zalina said...

salam... nak tanya Mun dah pakai hijap macam dalam gambar tu ke?..

Mighty MS said...

salam.tak la cikgu..mun tak sesuai utk itu..

fikaisa said...

Salam, maksud cikgu, tudung yang mun pakai dalam gambar mun. Tudung labuh!.. Huhuu... Kalau betul ckgu kena tunaikan janji nak beri tudung pada mun satu macam... hehe ingatlagi tak? masa kita sama dalam program solat cemerlang di si... lagipun bday mun cikgu tak beri pape lagi.

Mighty MS said...

owh tudung tu..memangla mun pakai yg jenis camtu..ok2 cekgu..mun tak sabar ni nak dpt present tudung tu..jazakillah!

fikaisa said...

macam mana nak bagi eh...? susah2 cikgu post je...