Jun 25, 2009

أَفَلاَ تَعْقِلُونَ

وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلاَّ لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَلَلدَّارُ الآخِرَةُ خَيْرٌ لِّلَّذِينَ يَتَّقُونَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ

Dan tidak (dinamakan) kehidupan dunia melainkan permainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan: dan demi sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Oleh itu, tidakkah kamu mahu berfikir?

[Al-An'am : ayat 32]

Ulasan peribadi : Memang telah diciptakan dunia ini untuk menguji para Hamba-Nya sama ada boleh bertahan atau tidak dengan mehnah dunia ini.. Oleh yang demikian TUNTUTLAH ILMU SEHINGGA KE LIANG LAHAD agar kamu terus berfikir dengan sewajarnya setiap dari sunnatullah itu..FIKIRKAN...

4 comments:

+akufobia+ said...

tak best tak diuji.tapi harap dapat bertahan.

Mighty MS said...

hidup ini lebih bermakna apabila kita dpt belaja sst drpd ujian yg mendatang..:]

Semoga tabah hati tak berbelah bagi..~

miss nur sabrina said...

Allah menguji hamba-hambaNya kerana itu adalah tanda Allah syg pd kita..smga kita redha dan tabah mnghadapi ujian drpd Allah S.W.T..InsyaAllah..

roh_insan said...

Salam.

Merujuk kpd maksut dr surah Al-An'am itu tdk ke menunjukkn segale ape jua bentuk tg ade dialam ini termasuk didalam permainan yg sie2 dan hiburan yg melalaikan?

Bgi mane pule hal nye tentang pelajaran yg hbt,pekerjaan yg hbt,kedudukkan yg hbt n segale kekayaan yg hbt2?.Adakah semue yg terjadi atas setiap yg berlaku itu atas ushe kite atau segalenye telah di tentukan keatas kita?.wassallam.